جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

طرح جدید نظارت بر سایت‌های ایرانی اجرا می شود

محتوای جدول

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با اعلام اجرای طرحی جدید برای ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی با هدف تغییر کاربری سایت ساماندهی از نظارتی به نظارتی تعاملی گفت: یکی از سرویس‌های تعبیه شده در این سایت، سرویس الکسای ایرانی است.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, حسن علیزاده روز چهارشنبه درباره ایرادات شکلی محتوایی ساماندهی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های اینترنتی در کشور گفت: با راه‌اندازی نسخه جدید سایت ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی، ترافیک در حوزه سایت‌های ایرانی شکل نظام‌مند به خود می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با تغییر کاربری سایت ساماندهی از سایت نظارتی به سایت نظارتی تعاملی و خدمات‌دهنده به مخاطبان عمومی ‌و غیرحرفه‌ای، خدماتی آنلاین به صاحبان پایگاه‌های اینترنتی و مدیران سایت‌های ثبت شده ارایه می‌شود افزود: در نسخه جدید سایت ساماندهی، آمار ثبت سایت‌های اینترنتی به صورت آنلاین و میزان ورود کاربران از طریق تایپ آدرس یا موتورهای جست‌وجو یا لینک‌های فعال به کاربران ارایه خواهد شد.
علیزاده افزود: در همین حال در راستای ارایه سرویس‌های امنیتی و آنلاین به صاحبان سایت‌ها، الگوی امنیتی قابل اطمینان در اختیار مدیران سایت‌های عضو در طراحی سایت قرار می‌گیرد.

مزایای طرح جدید ثبت وبگاه‌های اینترنتی
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال موضوع بندی محتوای سایت‌های ثبت شده در کشور و امکان رصد سایت‌های اینترنتی و وب‌گاه‌ها را از جمله مزایای طرح جدید ثبت وب‌گاه‌های اینترنتی برشمرد و گفت: هم‌اکنون فاز آزمایشی این طرح به اجرا درآمده است و آمادگی راه‌اندازی رسمی ‌آن نیز از لحاظ فنی وجود دارد که در این زمینه نیازمند همکاری با قوه قضاییه هستیم و در این راستا هماهنگی‌هایی میان این مرکز با کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در حال شکل‌گیری است.

الکسای ایرانی
وی اجرای نظام رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی ایرانی را از دیگر مزایای این طرح اعلام کرد و گفت: در این راستا الکسای ایرانی در قالب سایت ساماندهی به نشانی
www.samandehi.saramad.ir آغاز به کار می‌کند.
فهرست سفید
علیزاده امکان نظردهی کاربران در مورد محتوای سایت‌های عضو، امکان ارسال انتقاد و پیشنهاد، امکان رتبه‌بندی رسمی‌ و قابل ارایه سایت‌های ایرانی براساس تعداد بازدیدکنندگان و براساس محتوا را از جمله ویژگی‌های جدید ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی دانست و گفت: فهرست سفید از سایت‌های مفید با موضوع‌بندی و دسته‌بندی مخاطبان و نیز فهرست سایت‌هایی که فعالیت آنها غیر قانونی نیست اما محتوای آن به کاربران توصیه نمی‌شود در این طرح ارایه خواهد شد.

علیزاده از ثبت 59 هزار و 816 سایت و پایگاه اینترنتی در سیستم ساماندهی خبر داد و گفت: از این تعداد، 38 هزار و 980 وب‌سایت و 19 هزار و 723 وبلاگ رسما به ثبت رسیده است.

ایجاد دسترسی یکپارچه برای دستگاه‌های مسوول فیلترینگ
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزایش امنیت اطلاعات کاربران و مدیران سایت‌ها و ایجاد دسترسی یکپارچه برای دستگاه‌های مسوول در فیلترینگ را از دیگر ویژگی‌های درگاه ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی دانست و گفت: امکان اعطای گواهی دیجیتال به مدیران سایت‌های ثبت شده، درجه‌بندی محتوایی گواهی دیجیتال براساس رصد محتوای سایت در درازمدت و نیز از بین رفتن امکان سوءاستفاده افراد از عدم سنجش هویت فردی در نرم‌افزار قبلی در این درگاه فراهم شده است. همچنین در این طرح، امکان ثبت سایت به نام دیگری و ایجاد مسوولیت قضایی برای فرد دیگر ممکن نیست.

آمار صدور نشر دیجیتال
علیزاده در ادامه این نشست در مورد صدور مجوز برای واحدهای نشر دیجیتال نیز گفت: از سال 87 تاکنون یکهزار و 432 گواهی ثبت، هشت هزار و 600 پروانه انتشار و شش هزار و 877 مجوز تکثیر در بخش نشر دیجیتال مجوز گرفته است.

افنتتاح فاز دوم شبکه ملی فرهنگ
وی با بیان اینکه شبکه ملی فرهنگ تاکنون توانسته 400 مرکز دیجیتال را در سراسر کشور پذیرش کند، افزود: این شبکه شامل 36 مجتمع فرهنگی دیجیتالی استانی، 89 مجتمع فرهنگی دیجیتال شهری و 274 خانه فرهنگ دیجیتال و یک مجتمع رشد منطقه‌ای است؛ طی چند روز آینده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و معاون علم و فناوری رییس‌جمهور فاز دوم این شبکه نیز افتتاح می‌شود و تعداد خانه‌های فرهنگ تا 500 خانه افزایش می‌یابد.
برگزاری هفتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال از 17 مهر
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌همچنین اعلام کرد که هفتمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال 17 تا 26 مهرماه امسال برگزار می‌شود.
حسن علیزاده با بیان اینکه هفتمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در قالب 11 بخش مهرماه در مصلی امام خمینی تهران (ص) برگزار می‌شود گفت: نشر دیجیتال، فناوری و هنرهای دیجیتال، خانواده و رسانه‌های دیجیتال، تلفن همراه، رسانه‌های برخط، بین‌الملل، دانش دیجیتال، فرصت‌ها و تهدیدها، مسابقات و سرگرمی‌ها، مراکز فرهنگی دیجیتال و سازمان‌ها و نهادها بخش‌های مختلف این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

معرفی شبکه ملی اطلاعات
وی با بیان اینکه تاکید برپایی امسال نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بر حوزه محتوا است، افزود: سال گذشته بیش از دو میلیون و 700هزار نفر از ششمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال دیدن کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال به این آمار حدود 10 درصد افزوده شود.
علیزاده از تقویت بخش دانش‌آموزی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نیز معرفی شبکه ملی اطلاعات در این نمایشگاه خبر داد و گفت: دریافت آثار برای حضور در جشنواره رسانه‌های دیجیتال نیز تا 15 آبان ماه ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه این جشنواره نیز در آذرماه خواهد بود.

کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر‌، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال
وی افزود: برای نخستین بار امسال کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر‌، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در این نمایشگاه برگزار خواهد شد که تاکنون حدود 20 کشور از جمله آمریکا،‌ فرانسه‌، هند،‌ سریلانکا‌، تایوان‌، قطر و فنلاند برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر اینکه این نمایشگاه آخرین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در دولت دهم است گفت: در همین حال مراسم اختتامیه جشنواره‌های “رسانه دیجیتال خانواده” و “رسانه دیجیتال مهدوی” هفته جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: